Kekurangan buku mengenai buku

Enemies of books by William Blades

Foto diculik dari www.rarebook.com

Agak-agak kalau saya terjemahkan buku-buku tua / antik mengenai buku dari Projek Gutenberg, kemudian terbitkan sendiri, ada orang mahu belikah? Saya mahu buka kedai yang jual buku-buku mengenai buku sahaja, tetapi buku begitu tidak banyak dalam bahasa Melayu.

——————————————————————

MUSUH-MUSUH BUKU
oleh William Blades

BAB 1 – API

Banyak unsur alam yang boleh memusnahkan buku, tetapi tenaga pemusnah unsur lain tidak sampai separuh kekuatan tenaga api. Kita tidak akan mampu menyenaraikan sebegitu banyak perpustakaan  dan khazanah bibliografi yang telah dijajah oleh Raja Api ini. Kebakaran akibat kemalangan, pembakaran yang dicetuskan oleh orang fanatik, pembakaran kerana kuat kuasa undang-undang, malah pembakaran dengan api dapur di rumah, perlahan-lahan mengurangkan khazanah dan sekaligus sampah-sarap yang berada di sekitar, sehingga hanya satu perseribu daripada keseluruhan jumlah buku dapat diwarisi oleh kita. Pemusnahan ini bukanlah semata-mata suatu kehilangan, tetapi juga suatu cara  ‘pembersihan’ yang dapat mengalihkan sampah-sarap yang bertimbun di tengah keberadaan kita; jika tidak pastilah satu langkah pemusnahan besar-besaran perlu dilakukan hanya kerana masalah ruang penyimpanan.

Sebelum bermulanya zaman percetakan, buku sangat jarang ditemui; dan menyedari kesukaran untuk mengumpulkan sejumlah setengah juta buku, meskipun setelah pencetak stim digunakan kira-kira setengah abad, kita terpaksa menerima dengan penuh rasa takjub kisah-kisah yang digambarkan oleh para penulis terdahulu mengenai kehebatan perpustakaan-perpustakaan purba.

Gibbon, seorang ahli sejarah yang sangat teliti dalam pelbagai hal lain, menerima tanpa banyak soal dongeng-dongeng yang diperkatakan mengenai perkara ini. Tiada keraguan bahawa koleksi manuskrip yang dikumpulkan generasi demi genarasi oleh keturunan Ptolemy Mesir telah diketahui sebagai yang paling lengkap; dan terkenal seantero dunia kerana mahalnya perhiasan dan pentingnya khazanah perpustakaan tersebut. Dua daripada perpustakaan ini berada di Iskandariah dengan yang lebih besar terletak di kawasan Bruchium. Naskhah-naskhah itu, sepertimana manuskrip zaman awal yang lain, ditulis atas kepingan kulit binatang, memiliki kayu penggulung pada dua hujungnya supaya pembaca hanya perlu membuka gulungan itu sebahagian sahaja pada satu-satu masa. Ketika Perang Iskandariah zaman Caesar pada 48 SM, koleksi yang lebih besar itu telah dimamah api dan sekali lagi dibakar oleh puak Saracens pada 640 M. Satu kehilangan besar kepada kemanusiaan, tetapi apabila disampaikan bahawa 700,000, atau meskipun hanya 500,000 naskhah telah musnah, naluri kita berat mengatakan angka itu telah diperbesar-besarkan. Begitu juga apabila mendengar kisah 500,000 naskhah telah dibakar di Carthage (Rom) beberapa abad kemudian, serta kisah-kisah seumpamanya.

Antara rekod terawal pemusnahan besar-besaran yang diceritakan St. Luke, adalah kisah seusai khutbah Paul, apabila ramai penduduk Ephesus “yang menggunakan pelbagai kesenian misteri membawa bersama buku-buku mereka, dan membakarnya di hadapan semua orang: dan mereka mengira harga buku-buku tersebut, serta mendapati nilainya adalah 50,000 keping perak” (Akta xix, 19). Sudah tentu buku-buku berkenaan peramalan syirik dan alkemi, jampi dan sihir, selayaknya dimusnahkan oleh mereka yang mungkin telah dan akan tercedera secara rohani [disebabkan buku-buku itu]; dan sudah tentu sekiranya buku-buku itu selamat dari api sekalipun, tidak ada satu pun akan sampai ke tangan kita hari ini, [kerana] tiada manuskrip seusia itu masih lagi wujud. Namun demikian, saya harus mengakui tetap berasa sedikit tidak senang dan terganggu fikiran mengingatkan buku-buku bernilai 50,000 denarii [mata wang Rom] – atau, secara kasarnya, lebih kurang L18,750 (1) mengikut nilai mata wang hari ini, telah menjadi unggun api.  Betapa mengusik rasa ingin tahu, segala ilustrasi pagan, penyembahan syaitan, ular, matahari dan segala jenis agama yang telah pupus; pengetahuan astrologi dan kimia yang dicedok dari orang Mesir, Parsi, Greek; betapa banyak pantang-larang khurafat yang kini dipanggil kebudayaan temurun, serta betapa banyak khazanah untuk pelajar filologi terdapat dalam buku-buku itu, dan bagaimana terkenalnya sesebuah perpustakaan yang dapat memiliki hanya beberapa buah daripada buku-buku itu.

(1) Pendapat yang dipersetujui adalah “keping perak” yang disebut itu merupakan mata wang Rom, denarii, yang biasa digunakan di Ephesus waktu itu. Sekiranya kita menimbang denarius berbanding perak moden, nilainya tepat 9 pence, dan 50,000 darab 9 pence menghasilkan L1,875. Memang sukar untuk menentukan satu anggaran tepat nilai relatif sesuatu wang dalam zaman berbeza; tetapi dengan memperhitungkan bahawa mata wang pada zaman dahulu memiliki sekurang-kurangnya 10 kali kuasa beli mata wang zaman kini, kita dapat memutuskan anggaran nilai buku-buku ajaib yang telah dibakar iaitu: L18,750.

————————————————————————————————————————

Cubaan menterjemah di atas adalah cubaan seorang penterjemah amatur, iaitu saya. Mohon teguran membina. Terima kasih.

Najibah Abu Bakar

Pemilik BukuRia, berlatar belakang bidang perpustakaan dan sains maklumat serta mempunyai sedikit pengalaman menulis di beberapa akhbar dan majalah tempatan.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com